فهرست اخبار فهرست اخبار

گفتگو با مصطفی تقوی مدیر شعب مازندران

مدیریت شعب استان مازندران توانست در شش ماهه اول سال جاری رتبه برتر را در مجمع ارزیابی عملکرد ازآن خود نماید.به همین عنوان گفتگویی با مصطفی تقوی مدیر شعب استان انجام داده ایم.

1- ضمن تبريك به جنابعالي براي كسب رتبه برتر در ارزيابي عملكرد شش ماهه اول سال جاري به عنوان اولين سوال درخصوص مديريت تحت امر خود ( تعداد شعب و درجه بندي آن ها ، تعداد پرسنل و وضعيت آن ها ، منطقه جغرافيايي و ... ) توضيحاتي ارايه بفرماييد؟

به نام خدا

مدیریت مازندران دارای 53 شعبه که شامل دوشعبه ممتاز ارزی ریالی،دو شعبه درجه 1 ،هجده شعبه درجه 2،پانزده شعبه درجه 3،پانزده شعبه درجه 4،یک شعبه درجه 5 می باشد. استان مازندران به جهت برخورداری از استعدادهای بالفعل و بالقوه ای موجود در آن یکی از استانهای شاخص در کشور می باشد که مدیریت مازندران توانسته با بهره گیری از نیروی انسانی نخبه، توانمند و تحصیلکرده به اهداف سازمانی خود هر روز نزدیکتر گرددو به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

522 نفر پرسنل استخدامی(456نفر رسمی،49نفر آزمایشی و 17 نفر قراردادی) و 122نفر پرسنل شرکتی در مدیریت مازندران مشغول به کار هستند که از این تعداد 27%پرسنل آن دارای مدرک فوق لیسانس وبالاتر،53% دارای مدرک لیسانس و 20% دارای مدرک فوق دیپلم یا دیپلم می باشند و این به معنای فرهیختگی در مجموعه کارکنان بانک مسکن استان مازندران است و بدون شک می توان گفت که گردهمایی این نخبگان و فرهیختگان منجر به عملکرد مناسب گردیده است.

2-از چه زماني عهده دار مسووليت اين مديريت شديد و در طول اين مدت زمان چه تغييراتي از لحاظ رشد منابع، وصول مطالبات و ... داشته ايد ؟

بنده از تاریخ  هشتم مرداد 1394 مسولیت مدیریت مازندران را عهده دار شدم(بالغ بر 39 ماه).

مدیریت مازندران برای رسیدن به اهداف سازمانی خود شعار" توکل، تدبیر و تلاش" را سرلوحه کار خود قرار داده است و آنرا به منصه ظهور رسانده و با عملکرد خود ثابت کرده است که اگر مسؤلین و کارکنان سازمان به خداوند توکل نمایند و برای رسیدن به مقاصد و بهبود فرآیند کار خویش تدبیر نماید والبته در این مسیر دشوار، نهایت تلاش خود را بکار بندد یقینا به سر منزل مقصود که همان اهداف سازمانی از پیش تعیین شده می باشد خواهد رسید.

مهم ترين عامل موفقيت در تحقق اهداف سپرده اي " خواستن " و اعتقاد عملي به اصول بازاريابي و حركت و تلاش جمعي و هدفمند در مسير مشتري مداري بوده است . پيگيري به منظور شناسايي مشتريان ، بررسي خواسته ها و نيازهاي متنوع آنان ، انجام مذاكرات سنجيده و منطقي با مشتري و بر اساس شناخت حقيقي از توانمنديها ، برخورد شايسته همكاران با مشتريان و عمل به وعده ها ، حركت با اعتماد به نفس ، انگيزه ، مطالعه و كار با كيفيت ،كليد دستيابي به اهداف ابلاغي بود 

مدیریت مازندران با تکیه بر سرمایه های انسانی و پتانسیل های موجود در استان توانسته است با جذب رقمی بالغ بر 19هزار میلیارد ریال از مرداد 94 تاکنون به مانده منابع بالای 32هزار میلیارد ریال دست پیدا کند که این نشان از اجرایی شدن شعار توکل، تدبیر و تلاش و استفاده بهینه ازسرمایه های انسانی است.

مديريت مازندران  در سال 97 با عنايت به اهداف ابلاغ شده به مديريت مبني بر جذب منابع 5933 ميليارد ريال با جذب رقم بالغ بر 3939ميليارد ريال (بدون منابع دولتي) توانسته تاکنون تحقق 109 درصدي را اختيار کند که از لحاظ درصد رشد و درصد تحقق هدف منابع رتبه دوم را در بین کل مدیریتهای شعب کشور داراست.

مطالبات معوق یکی از مسائل مهم، حیاتی و حائز اهمیت در سیستم بانکی و پولی بشمار می رود. تمركز فعاليت هاي وصول مطالبات در كميته وصول مطالبات مديريت ، اعمال پيگيري مستمر و روزانه از طريق اين كميته ، ايجاد روحيه مشاركت پذيري در شعب و برگزاري نشست هاي توجيهي توسط مديريت در سطوح مختلف ، ارجاع پرونده هاي غير قابل حل توسط شعبه به كميته وصول مديريت و استفاده بهينه از تمامي امكانات بالقوه از جمله برنامه ريزي هاي مديريت در اين بخش مي باشد که منجر به جلوگیری از روند افزایش مطالبات در سالهای اخیر شده است.

همچنین در بخش IT اعم از تلاش مديريت در خصوص فرهنگ سازي لازم از طريق معرفي مزيت رقابتي بانك در بخش IT   و ارتقاي سطح كيفي دانش كاركنان با برگزاري دوره هاي آموزشي مورد نياز در مديريت ، برگزاري نشست هاي توجيهي در سطح مديريت و شعب ، اولويت دادن به تحقق اهداف مورد نظر در اين بخش در فعاليت هاي بازاريابي ، تشويق شعب موفق به نحو مقتضي و پيگيري مستمر و روزانه عملكرد شعب و ارائه آمارهاي مورد نياز به شعب به منظور اطلاع از وضعيت ساير مناطق و شعب ، توانستیم در اين خصوص موفق تر از قبل عمل نماييم .

 

3-در هر يك از 6 شاخص اصلي ارزيابي عملكرد شش ماهه اول سال جاري از نظر آماري چه عملكرد و رتبه اي را كسب كرديد ؟ ( در كل بانك و مديريت هاي هم درجه )

 مدیریت مازندران حسب مجمع ارزیابی عملکرد منتهی به شهریور  97 با کسب جایگاه سبز و عملکرد عالی توانست رتبه دوم کشور را از آن خود نمایدو در هر نه دوره ارزیابی در منطقه سبز عملکرد ی قرار گیرد .

درحوزه های مختلف من جمله حوزه منابع 226.5 امتیاز ، مصارف وتعهدات  111.36 امتیاز، وصول مطالبات غير جاري 141.76 امتیاز ، مالي  38.4  امتیاز، بانكداري الكترونيك 80.63  امتیاز و درحوزه اعمال مديريت 61.48 امتیاز را کسب نموده ایم.

شایان ذکر است مدیریت مازندران از جمله مدیریتی بوده که در نه دوره متوالی ارزیابی عملکرد توانسته جایگاه سبز را اختیار نماید و در ارزیابی عملکرد منتهی به شهریور97 شعبه اول کشور(رویان) شعبه چهارم کشور(چمستان)  و شعبه پنجم کشور(نواب بابل)  و نه شعبه از 100 شعبه برتر کشور مربوط به مدیریت مازندران بوده است و 48شعبه(91درصد)  از 53شعبه دارای جایگاه سبز بوده  که نشان از تلاش و اهتمام هدفمند  و تعصب سازمانی یکایک کارکنان شعب و ستاد مدیریت مازندران دارد .

 

4- راهبردها و استراتژي هاي شما براي كسب موفقيت در شاخص هاي ارزيابي عملكرد چه بوده ؟ ( در صورت امكان مختصر توضيح دهيد )

عملكرد مطلوب مديريت مازندران در سالهاي اخير مرهون برنامه ريزي ،کارگروهی و تلاش مداوم كاركنان توأم با صرف فعل خواستن بوده که با توجه به بالا بودن توان كاري و اراده قوي کارکنان مازندران این مجمع فرهیختگان  توانستیم به موفقیتهای بی شماری دست یابیم ،

از شاخص هاي مهم در ارزيابي عملكرد حوزه جذب منابع بوده كه بالغ بر يك سوم امتياز را در بر مي گيرد و مهمترين پيام آن رعايت تركيب منابع بوده كه بايد در مسير جذب منابع علاوه بر جذب سپرده  بصورت عمومی ، نسبت به جذب منابع خرد و پايداري و همچنين ارزان قيمت به طریق اختصاصی حركت نموده تا در اين خصوص در جهت تحقق كاهش قيمت تمام شده پول گام بر داريم .

همچنین به روز بودن آمار و اطلاعات نقش مهمی در پیشبرد و تحقق اهداف دارد و این آمارها باید در دسترس تمامی کارکنان جهت رویت و تجزیه و تحلیل و رصد عملکرد شعبه قرار گیرد .

 

5-نقش نيروي انساني در تحقق اهداف را چگونه ارزيابي مي كنيد و در اين خصوص شما چه راهكارهاي مديريتي و انگيزشي انجام داده ايد؟

تعین کننده ترین عامل در بین عوامل موفقیت یا عدم موفقیت یک بنگاه اقتصادی نیروی انسانی آن است.نیروی انسانی به عنوان ارزشمندترین سرمایه هر سازمان بوده که می تواند مزیت رقابتی ایجاد نماید و اگر چشم اندازی مناسب در این خصوص تدوین و هدایت و رهبری شود می تواند به عنوان عامل کلیدی در موفقیت هر سازمانی نقش مطلوب ایفاء نماید.

مدیریت مازندران در برقراری طرح های تشویقی جهت کارکنان از پیشگامان بوده  و با اعمال مكانيزمهايي چون احترام و ارزش به پرسنل ، ایجاد انگیزه مضاعف در پرسنل و تکیه بر اصل شایسته سالاری،تشویق پرسنل در زمان مناسب و متناسب با عملکرد مثبت ایشان، تقويت روحيه، فراهم كردن فضایی سالم اخلاقی و رفتاري با تكيه بر اصل رهبری مشارکتی ،راهبری و هدایت مجموعه بانک در استان را ملحوظ نظر قرار داده ودر طی سالهای اخیردر مدیریت مازندران طرحهای تشویقی زیادی به پاس قدردانی از زحمات کارکنان در همراهی با برنامه های مدیریت اجرا شده و یا در حال اجراست.

 

 

 

6-براي تداوم اين موفقيت ها و همچنين رفع موانع و مشكلات عدم تحقق اهداف در برخي شاخص ها چه  طرح ها و ايده هايي در برنامه هاي آتي مديريتي خود داريد ؟

کارگروهی متشکل از مسئولین و پایوران ستاد مدیریت و تعدادی از روسای شعب استان برای آسیب شناسی و ارائه برنامه های اجرایی مناسب به منظور تحقق حداکثری در اهداف ابلاغی تشکیل خواهد شد و شعب ناموفق(5شعبه) در ارزیابی عملکرد در طی مدت باقیمانده تا پایان سال مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت تا ان شاالله در دوره های آتی شاهد حضور تمام شعب در منطقه سبز عملکردی باشیم . لذا همكاران بايد همچون گذشته و با صلابت و اقتدار، تلاش را سرلوحه كار خود قرار داده تا با عزم و كوشش جمعي و همراهي با برنامه هاي راهبردي بانك و با استفاده از فرصتها ، نقش آفريني مطلوب در جهت تحقق اهداف بانك در تمامی حوزه ها و شاخصهای عملکردی از جمله جذب منابع ، وصول مطالبات ، بانكداري الكترونيك و...داشته باشيم .

 

7- نقش ارزیابی عملكرد بر نحوه فعالیت مدیریت ها را چگونه ارزیابی می کنید و بفرماييد چه پيشنهاداتي براي بهتر انجام شدن آن از لحاظ تغيير در نوع شاخص ها،‌ وزن دهي آنها و ... داريد ؟

مجمع ارزیابی عملکرد کمک می کند تا شعب و مدیریتها در هر مقطع زمانی ماهانه و بخصوص شش ماهه وضعیت خودشان را در میزان تحقق اهداف ابلاغی برررسی نموده و برای بهینه سازی در شاخصهای موردنظر بانک برنامه ریزی مناسبی را در دستور کار قرار دهند و از همه مهمتر با نمره کل کارنامه ارزیابی عملکرد برای شعبه یا هر مدیریت می توان معدل کلی آن را در دستیابی به اهداف ابلاغی مشاهده نمودو از پراکندگی توفیق یا عدم توفیق در ریز شاخصها پرهیز نموده و از آغاز اولین دوره ارزیابی عملکرد تاکنون ( نهمین دوره ) به تدریج نواقص به حداقل ممکن رسیده است .

وسخن پاياني

بر خود فرض می دانم از تمامي مديران ارشد بانك كه با حمايت ، هدايت و ارائه خط مشي و رهنمود لازم وهمچنين كاركنان ستاد مديريت و شعب تحت پوشش كه با تلاش زياد همواره مديريت مازندران را در رسيدن به اهداف بانك ياري نموده اند تشكر و قدرداني نمايم  .

آخرین بروزرسانی 1397/9/11